Wał Cardana

Fani motoryzacji, czy tym bardziej mechanicy samochodowi znają wiele pojęć odnośnie poszczególnych elementów znajdujących się pod maską, o których to zwykły człowiek nie ma pojęcia. Doskonale też zdają sobie sprawę z często używanych błędnie pojęć. Niekiedy to możemy się spotkać z określeniem wał Cardana. Jest to jednak nazewnictwo potoczne i nie powinno być mylnie wykorzystywane w fachowym słowniku mechaników. Wał Cardana to tak na dobrą sprawę sprzęgło i to właśnie ten element powinniśmy bliżej opisać. Dlatego też przemianujmy wał Cardana na pojęcie dotyczące sprzęgła o tej nazwie.

Sprzęgło przymusowe stałe

Musimy tu wspomnieć o typach sprzęgieł samochodowych i wyróżniamy tu dwa podstawowe rozwiązania:

– sprzęgła przymusowe i poślizgowe

– sprzęgła stałe i rozłączne

W przypadku kiedy to chodzi nam o sprzęgło Cardana mówimy o tym pierwszym rozwiązaniu, a bardziej konkretnie tym dotyczącym sprzęgieł przymusowych, ze wzmianką, że chodzi tutaj także o trwałe połączenie, bezpoślizgowe. Jako, że sprzęgło jest swoistym łącznikiem pomiędzy wałem (członem) napędzającym, a wałem napędzanym mówimy tutaj o pracy biernej i czynnej tychże elementów. To co trzeba wiedzieć o całym układzie to na pewno to, że w skład podzespołów wchodzą między innymi przeguby Cardana. Jeżeli połączymy sobie wszystko w jedną całość spotkamy się właśnie z kilkoma pojęciami odnośnie opisywanych tu łączników.

Ogólnie jest tak, że wał łączący skrzynię biegów z tylnym dyferencjałem, ewentualnie silnikiem wyposażony jest między innymi we wspomniane tu przeguby.

Aby takie połączenie było jednak możliwe niezbędny okazuje się krzyżak i widełki na końcach obu wałów. Zależność ta może dotyczyć tak pojazdów z napędem zarówno na tył, jak i wszystkie koła. Ponadto musimy wiedzieć, iż sprzęgło Cardana odnosi się nie tylko do pojazdów, ale też niektórych maszyn. Dodajmy też, że sprzęgło przymusowe stałe, jakim to jest omawiany wał cardana tu mechanizm nazywany jest też wychylnym, lub przegubowym Z powyższego wynika, że pomimo, iż niejeden kierowca używa na co dzień omawianego tu mechanizmu nie koniecznie słyszał o sprzęgle, wale, czy też przegubach Cardana.